Loading…

Vad är en filterbubbla?

I och med att vi spenderar mer och mer tid på internet blir tjänsterna vi använder bättre på att veta vilket innehåll vi konsumerar. Trots att fördelarna är många med att få intressant innehåll tillgängliggjort för oss är risken att vi endast får ta del av det innehåll som vi förväntas uppskatta. Konceptet kallas filterbubbla, och kan ha allvarliga konsekvenser för vår syn på samhället.

Facebook, Instagram, Netflix och Google har alla en sak gemensamt. De anpassar vilket innehåll vi som användare får ta del av när vi använder tjänsterna. Skräddarsytt innehåll i sig kan vara jätteskönt när man t.ex. ska hitta en film eller serie att se på Netflix. För vem orkar egentligen scrolla sig igenom hela katalogen av tusentals titlar för att hitta något att vila ögonen på?

Desamma går att säga om sociala medier. Det är tröttsamt att behöva scrolla igenom varenda uppdatering från alla hundratals vänner man har på Facebook för att se om den där vännen man faktiskt bryr sig om har delat något. Så att dessa tjänster sorterar innehåll åt oss är ju toppen! 

Eller?

När en plattform sorterar innehåll åt oss väljer den innehåll som den tror att vi ska finna intressant baserat på tusentals mätpunkter. Ålder, kön, geografisk position, tidigare sökningar och vilka inlägg du interagerat med avgör vad som ska visas härnäst. När en plattform tror sig veta vad du vill ha kommer det dröja länge innan du får se något annat. 

Låt säga att du spelade upp en video på en barnafödsel med en otrolig rubrik. Dina nästkommande månader efter att du sett videon kommer följas av fler videor som uppfyller samma kriterie: Barnafödande. 

Lämna ett svar